Artikkelindeks

Viktig informasjon fra avdelingen

Her vil vi samle informasjon for følgende tjenester: Barneverntjenesten, Familiehelsetjenesten, Flyktningtjenesten, NAV, Psykologtjenesten, Rus- og psykisk helsetjeneste.

Koronatelefonen

Vi har opprettet et eget telefonnummer, som tar seg av spørsmål knyttet til korona. Den er betjent av Helsesykepleiere på Askøy.

Telefonnummer: 56 15 57 57

Fra og med mandag 27. april vil åpningstidene på Koronatelefonen være klokken 08.00 – 15.30 alle hverdager, og stengt på helligdager.


Familiehelsetjenesten

Helsestasjon, skolehelsetjenesten og jordmortjenesten.

Kan kontaktes på tlf: 56158309 på hverdager.

Familieveiledere

Er du hjemme med barn og opplever hverdagen som utfordrende og ønsker noen å snakke med, kan du ringe til telefonnummer: 56 15 86 40 
Vi er tilgjengelig fra klokken 10.00-13.00 på hverdager.


Ungdomstjenesten

Ungdomstjenesten er tilgjengelig for ungdom, eller deres foreldre, hvis det er noe dere lurer på eller bare har lyst å slå av en prat.

Finn kontaktinformasjon til Ungdomstjenesten HER.


Helsestasjon for Ungdom

På grunn av situasjonen med koronasmitte, vil det ikke være mulighet for «drop-in». Ring oss for timeavtale. Telefonnummer: 56 15 86 70

Åpningstider: Mandag: kl. 08:00 – 15:30 Tirsdag og onsdag: 08:00 – 17:00


Psykologtjenesten

Er tilgengelig daglig mellom kl. 10.00 - 12.00 på telefon 56 15 85 10.


Barneverntjenesten

Er du bekymret for et barn kan du kontakte barneverntjenesten eller barnevernvakten

  • Barnevernvakten: 409 19 480 (åpningstid 08:00 til 23:00)
  • Barneverntjenesten: 56 15 84 40 (åpningstid, hverdager 08:00 til 15:30)

Rus- og psykisk helsetjeneste

Du kan oppnå kontakt med en av oss i avdelingen. På hverdager mellom kl. 08.30-15.00 på disse numre:


Telefon for eldre

Mange eldre kan føle seg ensomme og engstelige i den situasjonen vi er. Vi har åpnet en telefon som er tilgjengelig for eldre hver dag mellom klokken 10 og 12.

Telefonen er åpen fra mandag 6. april og hele påsken. Her kan du ringe hvis du trenger noen å prate med.

Nummeret er 56 15 85 10


NAV

Telefon for nødhjelp: 412 87 932.

Denne telefonen vil være betjent hverdager 09.00 – 15.00.
I uken opp til påske vil telefonen være bemannet kl. 10 -12 mandag til onsdag

Markedsnummer med god hjelp for bedrifter
Telefonnummeret er: 412 84 902 Åpningstid: 10:00-14:30 mandag-fredag


Barn og unge i sårbar livssituasjon

Ordfører Siv Høgtun og leder for Familie og inkludering Eva Mikkelsen

Alle familier er forskjellige og noen ganger kan det være ekstra vanskelig å være mye sammen med familien sin. Koronautbruddet i Norge er en slik krise for mange barn.

Mange barn og unge som lever under vanskelige forhold både hjemme og ute blir nå ekstra utsatt fordi skoler, barnehage, fritidsaktiviteter og andre steder barn møter voksne ikke er åpne.

- Vi vet også at barn og unge som fra før har mange bekymringer, kan oppleve økt behov for å bli sett og hørt når en krise rammer. Det kan også være barn som opplever at voksne rundt forandrer seg og blir annerledes enn hva de har vært vant til. Og at det oppleves utrygt, sier leder for Familie og inkludering i Askøy kommune, Eva Mikkelsen.

Barn og ungdom som har det vanskelig i familien sin føler ofte at de er de eneste som har det sånn. Når uvanlige ting skjer kan man føle seg enda mer ensom.

- Når det er ekstra vanskelig hjemme er det viktig å holde kontakt med venner og slektninger for eksempel på sosiale medier. Med dem kan man snakke om andre ting, eller om hvordan man har det hjemme, sier ordfører Siv Høgtun.

Snakk med egne barn

Det gjør også at voksne kanskje ikke er de første som får vite om barn og ungdom har det bra eller ikke. Barn og ungdom vil sannsynligvis få informasjon om dette, gjennom den kontakten de har med hverandre. Enten det er egne venner, eller venner som har fått vite at det er andre som strever.

- Noen kan ha blitt bedt om ikke å fortelle dette videre, og opplever det vanskelig å være på en slik hemmelighet alene. Vi tenker det er viktig at foreldre snakker med barna sine og hører hvem de har kontakt med, og hvordan disse har det, oppfordrer Mikkelsen.

Søk hjelp på telefon og chat

Hvis barn og ungdom selv opplever hjemmesituasjonen så vanskelig at de trenger hjelp fra noen andre, eller noen er bekymret for et barn eller en ungdom, kan de for eksempel kontakte:

Alarmtelefonen for barn og unge

Alarmtelefonen for barn og unge

Har nå åpent hele døgnet hele uken. Det er viktig å få tak i profesjonelle voksne som kan hjelpe. Barn og unge og voksne som er bekymret kan nå ringe 116 111 hele døgnet. Der møter du profesjonelle voksne som kan hjelpe.

Kors på halsen

Kors på halsen er Røde Kors` samtaletilbud for alle opp til 18 år. Du kan ringe, maile eller chatte og ta opp det som er viktig for deg.

Hos Kors på halsen får du snakke med en voksen du kan stole på, og som ikke kan se hvem du er. Du kan fortelle om alt, både de gode tingene og det du synes er vondt og vanskelig. For livet blir faktisk litt lettere når du har noen å snakke med!

Si det med ord

Sidetmedord.no er et tilbud til alle som trenger å dele tanker og følelser med noen. Nettjenesten Sidetmedord.no drives av Hjelpetelefonen 116 123. Hjelpetelefonen drives av interesseorganisasjonen Mental Helse. Du kan også chatte via nettsiden deres.

Mental Helse sin Foreldresupport

Foreldresupport er en døgnåpen telefon- og chattetjeneste for omsorgspersoner som trenger hjelp, veiledning eller har behov for å lufte tankene sine med noen: Foreldresupport

Vold- og overgrepslinjen

Vold- og overgrepslinjen 116 006 er en hjelpelinje for alle som opplever vold eller overgrep i nære relasjoner. De har åpent døgnet rundt og du kan ringe uansett hvor du bor i Norge. Du kan snakke om opplevelsene dine, få hjelp, råd og svar på spørsmål. Du kan ringe anonymt og tjenesten er gratis.

Barnevernvakten i Askøy

Barneverntjenesten skal være en støttespiller når barn har det vanskelig. Barnevernvakten er akuttberedskapen til barnevernet på kveldstid og i helger. Hovedoppgaven er å hjelpe barn og familier i krise som trenger raskt hjelp.

Du kan også kontakte barnevernet om du er bekymret for hvordan et barn har det, eller har behov for å drøfte en bekymring.

Ta kontakt med barnevernvakten på 409 19 480 (eller politiet på 02800)

Barneverntjensten

Barn, unge og foreldre som trenger hjelp fra barnevernet skal også få det under korona-pandemien. Barneverntjenesten følger ordinære råd og begrenser sin møteaktivitet og gjennomfører mest mulig via telefon og møter på nett.  

Se mer informasjon om koronasituasjonen og barnevernstjenesten på Bufdir sin nettsider HER

Barnevernstjenesten kan kontaktes:

Barnevernvakten 

Barneverntjenesten

  • 56 15 84 40  (åpningstid, hverdager 08:00 til 15:30)

Alarmtelefonen barn og unge

 (Barnevernvakten i helger og høytider betjenes av Fjell kommune, telefon 974 00 734)


Familiehelsetjenesten

Familiehelsetjenesten legger også løpende ut nyheter på sin Facebook side. Følg den HER

Jordmor og helsestasjon

Kjære alle brukere av Kleppestø og Ravnanger helsestasjon!

Fra 4 mai 2020 vil Kleppestø og Ravnanger helsestasjon åpne opp for tilnærmet normal drift igjen med konsultasjonene i helsestasjonsprogrammet. Unntak er gruppekonsultasjoner og hjemmebesøk til nyfødte som fortsatt blir utført på helsestasjonen.

Av smittevernhensyn kan kun èn voksen følge barnet, ingen søsken kan bli med og barnet kan ha med sin egen leke. Har du time hos jordmor, må du komme alene uten partner. Når man har time på Kleppestø helsestasjon, må du/dere møte i 3 etasje, på angitt ventesone.

Ved Ravnanger helsestasjon vil oppmøte foregå som normalt

Det er svært viktig at du og ditt barn er helt friske når dere kommer på helsestasjonen. Om du eller ditt barn ikke er helt i form må vi utsette timen.

Ring oss gjerne om du lurer på noe, trenger å bestille time eller ønsker å snakke med din helsesykepleier eller jordmor:på tlf  56 15 83 09, eller på mail  – ikke oppgi personopplysninger

Vi gleder oss til å se liten og stor igjen!

Hilsen jordmødre og helsesykepleiere, ved Kleppestø og Ravnanger helsestasjon

Familieveilederne

En ny hverdag for deg som er hjemme med barn/ungdom – og har behov for noen å snakke med?

Den nye hverdagen påvirker oss i stor grad ved at vi må forholde oss til restriksjoner og regler for å forhindre smitte av koronaviruset, samtidig som vi må være hjemme og organisere hverdagen til barna våre.
Dette kan være krevende for deg og uvant for barna - det å være tett på hverandre fra morgen til kveld kan skape en annen hverdag enn det det du vanligvis har.
I slike situasjoner kan du lett å føle frustrasjon, irritasjon og kanskje sinne, og kan oppleve at du reagere annerledes eller sterkere enn du ellers gjør. Vi tror at dette kan være hverdagen for mange familier, og da kan det være nyttig med støtte eller veiledning.

Hvis du som er hjemme med barn og opplever hverdagen som utfordrende og ønsker noen å snakke med, kan du ringe på telefon: 56 15 86 40. Vi er tilgjengelig fra klokken 10.00-13.00 på hverdager.
Her får du snakke med en familieveileder som har bred erfaring på å gi råd og veiledning til foreldre.
Velkommen til en uforpliktende samtale.

  Vi snakker gjerne med deg 1   Vi snakker gjerne med deg 2  

Askøy kommune ønsker å gi alle foreldre/foresatte i vår kommune noen råd for å ivareta familien sin på best mulig måte i situasjonen vi er i.

<<- LES MER ->>

 

Flyktningtjenesten

Information about corona in different languages HERE

 


NAV

Telefon for Nødhjelp

Vi har nå opprettet et telefonnummer for nødhjelp: 412 87 932. Denne telefonen vil være betjent hverdager 09.00 – 15.00. I uken opp til påske 

vil telefonen være bemannet kl. 10 -12 mandag til onsdag.

Se mer informasjon om å søke økonomisk sosialhjelp HER

Økonomisk rådgivning

Mange opplever nå usikre økonomiske tider på grunn av koronapandemien. Mange er permitterte og går usikre økonomiske tider i møte. NAV Askøy kan tilby økonomisk rådgivning til personer som har eller står i fare for å få gjeldsproblemer som følge av dette. 

Dersom du ønsker ytterliggere informasjon om økonomisk rådgivning finner du det på NAV sine sider, HER. Du kan chatte eller ringe gratis til NAV gjeldsrådgivningstelefon på 55 55 33 39

Vil du sende inn søknad via post kan du skrive ut papirskjema  pdf Søknadsskjema økonomisk rådgivning

(87 KB)

Tips og råd

Når inntekten går ned, bør også utgiftene reduseres tilsvarende. Her er en kort liste over hva du kan gjøre for å klare dette:

  • Snakk med banken! Søk om avdragsfrihet på boliglånet og forhandle om lavere rente
  • Dersom du er leietager, kan du be utleieren om redusert husleie i denne perioden
  • Få oversikt over alle regninger i nettbanken. • Fjern unødvendige abonnement og medlemskap i denne perioden (TV-kanaler, treningssenter, Netflix/Spotify/HBO/Viaplay/Sumo/Dplay)
  • Søk om avdragsfri/betalingsfri periode for studielån hos lånekassen. Søk om redusert eller avdragsfri periode for forbrukslån, kredittlån eller billån
  • Lag budsjett! Ta inntekten minus alle regninger, da sitter du igjen med det beløpet du kan bruke på mat, klær, drivstoff og annet. Dersom du deler dette beløpet på fire får du vite hvor mye dette utgjør per uke
  • Her er forslag til budsjett fra Husbanken • Her er forslag til budsjett fra SIFO
  • Her er videotips fra luksusfellen (økonomiskolen)
  • Sparer du i fond/IPS/BSU eller annet? Kanskje dette er sparing som kan vente i denne perioden?

Alle i husstanden bør være enige om det nye budsjettet. Det viktigste på kort sikt er å vite hvor mye husstanden kan bruke i dagligvarebutikker fremover. Det er svært viktig å planlegge innkjøp og bruke handleliste. Noe av det viktigste du gjør dersom inntekten går ned er likevel dette: Ikke bruk kredittkort eller ta opp forbruksgjeld!

NAV kan betale ut forskudd på dagpenger til permitterte

De som søker senest tirsdag 31. mars får penger på konto fredag 3 april.

NAV er glade for å ha blitt gitt muligheten til å betale ut et forskudd på dagpenger til de 280.000 som har søkt de siste to ukene. De løsningene som nå kommer, er laget med en hastighet som er helt uvanlig både når det gjelder regelverksarbeid og utvikling av løsninger.

Dette gjør NAV fordi vi vet at mange nå er i en svært krevende og usikker situasjon.

Så snart mer informasjon og nye løsninger er klare vil NAV oppdatere informasjonen på nav.no.

https://www.nav.no/no/person/innhold-til-person-forside/nyheter/na-kan-du-soke-om-forskudd-pa-dagpenger

Er du permittert? Og har søkt dagpenger? Og trenger penger før søknaden din er ferdig behandlet?

Vil du ha forskudd, må du

  • ha søkt om dagpenger
  • fylle grunnleggende krav for rett til dagpenger
  • søke om forskudd

https://www.nav.no/dagpenger/forskudd/

Vær oppmerksom på at det kan være stor pågang, slik at det kan hende du må prøve igjen når pågangen er mindre.

Kommer pengene automatisk til dem som har søkt?

Alle som har søkt om dagpenger kan søke om forskudd. For å få forskudd må du altså først ha søkt om dagpenger (har levert søknad) og deretter må du søke om forskudd. Muligheten til å søke om forskudd finner du på nav.no. NAV vil fortløpende informere om ordningen og andre endringer på nav.no.

Når kommer pengene? Kommer de før påske?

De som søker senest tirsdag 31. mars får penger på konto fredag 3 april. Alle som søker senest fredag 3. april får penger på konto senest onsdag 8.april, altså dagen før skjærtorsdag.

Vil alle få like mye utbetalt, eller er det avhengig av hvilken lønn den enkelte har?

Størrelsen på forskuddet er avhengig av tidligere inntekt og om du er helt eller delvis arbeidsledig eller permittert.

Hvor mye får man i forskudd?

Grovt regnet vil du få 60 prosent av tidligere månedslønn, minus skatt.

Trekkes det skatt av forskuddet?

Ja, NAV henter informasjon om skattetrekk fra Skatteetaten. Det er lurt å sjekke om det er behov for å endre skattekortet ditt. Det kan du gjøre på skatteetaten.no

Husk å sjekke at du har oppgitt korrekt kontonummer på nav.no

Har du sjekket om du kan få bostøtte?

Har du høye boutgifter og fått redusert inntekt kan det være at du kan motta bostøtte fra husbanken.  

Informasjonsvideoer fra NAV

Permittering - informasjonsvideo for arbeidsgivere:

Trykk på CC for tekst (både norsk og engelsk tilgjengelig)

Nyttige lenker: Informasjon til arbeidsgivere på nav.no

Min side arbeidsgiver

Kontakt nav på arbeidsgiver.nav.no/kontakt-oss/

Permittering og dagpengar - informasjonsvideo til arbeidstakere

Trykk på CC for tekst (både norsk og engelsk tilgjengelig)

Hopp rett til informasjon du trenger:

00:50 Generelt om permittering og dagpenger

05:35 Registrer deg som arbeidssøker og søk dagpenger på nav.no

11:13 Opplasting av vedlegg

12:26 Sende inn meldekort

Webinar om CV og jobbprofil

Se ellers arbeidsplassen.nav.no/

Kontakt nav på nav.no/person/kontakt-oss/

NAV stenger publikumsmottakene

Publikumsmottaket for NAV Askøy blir stengt fra i dag 16. mars. Tiltaket blir gjennomført for å hindre/forebygge spredning av smitte.

Det er plassert postkasse ved inngangen til publikumsmottaket som blir tømt etterhvert. Ved inngangen er det sett opp skilt med telefonnummer som kan brukes for å komme i kontakt med personale i nødstilfelle.

Her ligger det også søknadsskjema om økonomisk sosialhjelp om du ikke kan søke digitalt.

Du kommer elles i kontakt med NAV på tlf 55 55 33 33, eller gjennom DittNAV.

For arbeidsgivere og leger er telefon nr 55 55 33 36 NAV gir ikke tilbud om fysiske møter – all kontakt blir pr telefon eller video.

Hjelp og råd frå NAV

nav.no er det nå opprettet en egen «koronaside» som samler all viktig informasjon for både personar og virksomheter i forbindelse med koronaviruset.

Her orienterer vi fortløpande om endringar i sammenheng med mellom annet sykekmeldinger, omsorgspengar, permitteringer og tolker.

Digitale løysingar

NAV-kontoret forsøker å hjelpe alle, men grunnet stor pågang, ber vi om at overnevnte. samlesiden blir brukt både ved spørsmål om NAV sine tenester og koronaviruset, og for å sende inn søknadar elektronisk.

NAV kan tilby gode og enkle digitale løysingar, og det er viktig at disse blir brukt i størst mulig grad for en effektiv saksbehandling til beste for alle.

Særskilte søknadsskjema direkte knytt til koronaviruset er også opprettet

Pressemelding fra NAV 16. mars

Vil ha kontakt med bedrifter som permitterer

Det er ein stor auke i tal personar som registrerer seg hos NAV. Mange av dei er tilsett hos ein arbeidsgjevar som må permittera.

- Koronaviruset rammar alle næringar. NAV er førebudd på ein stor auke i tal personar som registrerer seg dei komande vekene. Signala me får frå bedriftene og andre er at svært mange er nødt til å permittera, seier Helga B. Torgersen, regionleiar for NAV Region Vest.

Ein arbeidsgjevar som skal permittera ti eller fleire tilsette skal gi melding til NAV om dette så tidleg som mogleg. Dette gjer dei ved å nytta skjemaet «Arbeidsgjevars meldeplikt til NAV ved masseoppseiing, permitteringar utan lønn og innskrenkningar i arbeidstida».

- Me oppmodar alle bedrifter om å varsla NAV. I tillegg til å varsle på vanleg måte med skjemaet, kan arbeidsgjevarar ta direkte kontakt med oss. Det vil me for få ei rask avklaring av situasjonen og sørge for at bedriftene får naudsynt informasjon. Dette vil føra til at både bedriftene og dei tilsette vert ivaretatt på best mogleg måte, seier Helga B. Torgersen.

Det vil bli behov for arbeidskraft

Samstundes som arbeidsgjevarar varslar NAV ved permittering, må også arbeidsgjevarar som får behov for arbeidskraft ta kontakt.

- På grunn av koronaviruset vil det bli eit aukande behov for arbeidskraft innan fleire næringar. Me veit allereie no at det er eit behov på sjukehusa og i kommunale helse- og omsorgstenester. NAV førebur seg på at andre næringar også vil trenge relevant kompetanse, seier Helga B. Torgersen.

Personar som registrerer seg hos NAV blir bedt om å fylle ut ein CV og jobbprofil. Det skal gjera det lettare for arbeidsgjevar og NAV å finne rett kompetanse.

- Me oppmodar alle som registrerer seg hos NAV om å sørge for ein god og fullstendig CV. Alle bør tenke på om dei har ein kompetanse som samfunnet vil få behov for i ein periode framover. Nokon som til dømes vert råka av
permittering kan ha kompetanse som det er behov for innan helse- og omsorgstenester, seier Torgersen.

Viktige nettsider for informasjon frå NAV i samband med koronavirus:

- Koronavirus – informasjon frå NAV
- NAV om permittering
- Arbeidstilsynet om permittering


For arbeidsgjevarar som treng bistand utover det som er tilgjengeleg på nav.no:
E-post: eller arbeidsgjevartelefonen til NAV tlf. 55 55 33 36.

For pressekontakt:
Helga B. Torgersen, Regionleiar  


Psykologtjenesten

Psykologtjenesten, som nå består av 3 ansatte, vil ha redusert kapasitet i ukene fram mot påske. 

Alle samtaler på kontoret avlyses. Pasienter/foreldre som har timeavtaler de neste ukene vil bli kontaktet pr telefon.

Psykologtjenesten vil tilstrebe å ha økt tilgengelighet på telefon daglig mellom kl. 10.00 - 12.00 på telefon 56 158510.

 


Rus- og psykisk helsetjeneste

 - All gruppedrift er avlyst.

- Alle fysiske møter (samarbeidsmøter mv) er avlyst

- Samtaler skal i hovedsak foregå via telefonkontakt

- Kun i svært få tilfelle blir det samtale med fysisk oppmøte

Til deg som mottar oppfølging fra vår avdeling: 

Hver onsdag vil du fremover motta en SMS eller ett oppkald fra avdelingen. Dette slikt at vi på den måten oppretholder kontakt med hverandre. Vi er her for deg, så trenger du en prat, så kan du når som helst mellom 8.30-15.00 ta kontakt med oss pr. telefon. 

Kommer du ikke i kontakt med din kontaktperson i avdelingen, da kan du oppnå kontakt med en av oss i avdelingen mellom kl. 08.30-15.00 på disse numre:

40 80 61 86 (HECD teamet / 40 80 61 87 (FACT teamet). I påsken er telefonen åpen fra 11.00 og 14.00.

Vi gjør også oppmerksom på nasjonale telefontjenester hvis du trenger noen å snakke med:

  • Mental Helse hjelpetelefon: Tlf. 116 123 (døgnåpen, hele året)
  • Rustelefonen: Tlf. 08588
  • Hjelpetelefonen for seksuelt misbrukte: Tlf. 800 57 000 (døgnåpen, hele året), webside: https://hfsm.no/ 

For flere telefon og chattetjenester se Helsenorge, HER