Formål
For deg som mottar hjelp fra to eller flere instanser, og som har behov for koordinerte tjenester.
Hva får du?
- Koordinator som er din kontaktperson og har ansvar for å koordinere de tjenestene du mottar
- Kartlegging av dine ressurser, muligheter og behov, og hva hjelpeapparatet, din familie og andre i nettverket ditt kan bistå med
- Individuell plan som beskriver dine mål og hva som må til for å nå dem
Retten til individuell plan er uavhengig av alder, diagnose og funksjon.
Dette skal sikre
- At kommunen samordner det de skal gjøre for deg
- At du får informasjon om hvilken hjelp du kan få
- At du vet hvem som skal hjelpe deg
- At du vet til hvilken tid du får hjelp
Hva kan du forvente?
- Ordningen med individuell plan er frivillig
- Selv om du ikke ønsker å få utarbeidet en individuell plan kan du likevel be om å få oppnevnt en koordinator
- Du skal selv være med og bestemme innholdet i planen
- Du kan også påvirke hvem du ønsker som koordinator
- For barn og unge er det foreldre eller foresatte som er med og bestemmer innholdet
Hva koster det?
Tjenesten er gratis.
Hvordan komme i gang?
Hvis du ønsker individuell plan og koordinator kan du selv formidle det til kommunen. Fagpersoner som du kommer i kontakt med i kommunen har ansvar for å informere deg om ordningen og spørre om du ønsker individuell plan og tilby koordinator.
Dersom du synes det er vanskelig å møte tjenesteapparatet alene, har du rett til å ha med en person som du har tillit til i arbeidet med den individuelle planen.
Klage på vedtak om helse og omsorgstjenester
- Eventuell klage sendes Askøy kommune, Helse og omsorg innen 4 uker fra mottatt vedtak
- Det gjøres en ny vurdering av søknaden
- Dersom vedtaket omgjøres, får du brev om dette
- Dersom vedtaket opprettholdes, sendes klagen videre til Statsforvalteren i Vestland med kopi til deg
- Klage skal leveres skriftlig til:
Askøy kommune, Helse og omsorg
Klampavikvegen 1, 5300 Kleppestø