Formål

For deg som mottar hjelp fra to eller flere instanser, og som har behov for koordinerte tjenester.

Hva får du?

  • Koordinator som er din kontaktperson og har ansvar for å koordinere de tjenestene du mottar
  • Kartlegging av dine ressurser, muligheter og behov, og hva hjelpeapparatet, din familie og andre i nettverket ditt kan bistå med
  • Individuell plan som beskriver dine mål og hva som må til for å nå dem

Retten til individuell plan er uavhengig av alder, diagnose og funksjon.


Dette skal sikre

  • At kommunen samordner det de skal gjøre for deg
  • At du får informasjon om hvilken hjelp du kan få
  • At du vet hvem som skal hjelpe deg
  • At du vet til hvilken tid du får hjelp

Hva kan du forvente?

  • Ordningen med individuell plan er frivillig
  • Selv om du ikke ønsker å få utarbeidet en individuell plan kan du likevel be om å få oppnevnt en koordinator
  • Du skal selv være med og bestemme innholdet i planen
  • Du kan også påvirke hvem du ønsker som koordinator
  • For barn og unge er det foreldre eller foresatte som er med og bestemmer innholdet

Hva koster det?

Tjenesten er gratis.


Hvordan komme i gang?

Hvis du ønsker individuell plan og koordinator kan du selv formidle det til kommunen. Fagpersoner som du kommer i kontakt med i kommunen har ansvar for å informere deg om ordningen og spørre om du ønsker individuell plan og tilby koordinator.

Dersom du synes det er vanskelig å møte tjenesteapparatet alene, har du rett til å ha med en person som du har tillit til i arbeidet med den individuelle planen.


Klage på vedtak om helse og omsorgstjenester

  • Eventuell klage sendes Askøy kommune, Helse og omsorgstjenester innen 3 uker fra mottatt vedtak
  • Det gjøres en ny vurdering av søknaden
  • Dersom vedtaket omgjøres, får du brev om dette
  • Dersom vedtaket opprettholdes, sendes klagen videre til Fylkesmannen med kopi til deg
  • Klage skal leveres skriftlig til:
    Askøy kommune, Helse og omsorgstjenester
    Klampavikvegen 1, 5300 Kleppestø

Kontakt avdelingen