Grunnleggende om hjemmekontorløsningen

Før du tar i bruk hjemmekontorløsningen så les denne bruksanvisningen, den vil gi deg en god innføring til hvordan bruke løsningen på en effektiv og god måte:
pdf Innføring i hjemmekontorløsningen (911 KB)


Får du ikke åpnet PDF på hjemmekontoret?

Har du problemer med å få åpnet PDF dokumenter på hjemmekontorløsningen?
Det er enkelt å fikse - klikk på OK og så F5 knappen på tastaturet ditt så skal PDFen åpne seg. 
pdf hjemmekontor

Feilmelding på hjemmekontorløsningen

Lagring på skrivebordet

Du bør en utelukkende lagre snarveier,  dokumenter som lagres her blir det IKKE tatt backup av.
Dette gjelder også Hjemmekontor som ikke er designet for lagring på andre steder enn F: og H:
Hvordan man lager egne snarveier på Skrivebordet finner en beskrivelse på i pdf Dokumentasjonen til Hjemmekontor (911 KB) .


Hvor ble det av skrivebordet?

Har du problemer med å finne igjen skrivebordet fordi du har 10 eller flere programmer oppe samtidig?
Nederst i høyre hjørne finner du en tynn strek på oppgavelinjen – klikk til høyre for denne streken – så vil alle åpne programmer legge seg ned på oppgavelinjen.


Mangler du noen stasjoner i filbehandleren?

Mangler du H: eller F: i filbehandler, eller kanskje K: P: eller en av de andre logiske diskene som benyttes i Askøy kommune?
Trykk på Rep_Oppkoblinger på skrivebordet, så vil dette bli korrigert og sørge for at det blir korrekt ved neste pålogging.

Spesielt viktig første gang man logger på Hjemmekontor eller har fått ny Pc.


Utskrift og hjemmekontor

Problemer med utskrift fra Hjemmekontor eller Terminalserver?
Når man benytter Parallels (hjemmekontor) vil man ikke ha egne printerdrivere på server, men benytter Parallels til å omdirigere utskriften til lokal PC.
Feilsøking bør starte lokalt på Pc. Virker ikke utskrift mot ønsket skriver der, vil det heller ikke fungere på Hjemmekontor eller andre løsninger som kjører på servere i Askøy kommunes Datasentere.
Mest vanlige feil årsak er oppgraderinger som sendes til Pc’en og bare installeres halvveis inntil den blir omstartet. Har du problemer med utskrift – sørg da for å omstarte Pc’en først.

Om du ønsker å finne ut om dette er årsaken vil svaret ligge i Programvaresenter – Installasjonsstatus.


Hjelpesenter knappen på Intranett

Visste du at du kan sjekke status på dine innmeldte oppdrag og finne mange brukerveiledninger på Hjelpesenter knappen på Intranett?
Hjelpesenter er oppdragssystemet til IT-Avdelingen og det finner du ved å klikke på denne knappen. Eller ved å følge denne lenken (innlogging) 


Teams i Office 365

Microsoft Teams er tilgjengelig for ansatte ved bestilling hos Itavdelingen.
Teams er et samhandlingsprogram som er laget for å samhandle rundt dokumenter, oppgaver og små prosjekter. Teams er et veldig godt verktøy for en kollokviegruppe eller en gruppeoppgave.

Interaktiv Demo Her er litt av det du kan gjøre i Teams:

https://teamsdemo.office.com/ 

 Eller du kan lese Microsoft sin korte pdf e-bok om Teams (2.74 MB) (20 sider på norsk)

Du kan selv opprette et team

  • Du kan chatte og ha videokonferanse med dine kollegaer

  • Du får oversikt over din kalender og kan kalle inn til møter

  • Du kan opprette og dele dokumenter

  • Du kan samskrive i dokumenter med dine kollegaer.

  • Du kan invitere eksterne personer inn i teamet.

  • Du kan bruke Teams på en mengde av enheter (PC, Mac, mobil og nettbrett).

  • Du kan legge inn notatblokk, lenker og oppgavelister i ditt team.

  • Du kan ha både seriøse og mindre seriøse samtaler med ditt team.


Hvordan laster jeg ned teams?

Teams fungerer både i nettleseren og kan lastes ned som et eget program på maskinen, på lik linje med Word og Excel. Vi anbefaler at du laster ned programmet siden det gjør det enda mer tilgjengelig.

For å komme inn på teams, gå til teams nettsiden.

Deretter velg last ned oppe til høyre og kjør installasjon. Hvis det ikke kommer opp "last ned", så kan du klikke på ditt ikon/bilde oppe til høyre og velge "Last ned skrivebordsversjon" fra menyen. Her kan du også endre bilde.

Lyst på mer informasjon? Se Microsoft sin interaktive demo.


Husk medflytt på telefonen om du går ut på hjemmekontor.

I forbindelse med at folk nå skal jobbe hjemmefra, så kan følgende gjøres for at de skal få svare på alle telefoner som kommer inn til deres fastnr. på jobb.

På fasttelefonen er det 4 knapper under displayet. Den knappen helt til venstre heter MEDFL. Trykk på den en gang – skriv inn det nummeret som telefonen skal medflyttes til (eks. din mobil) obs – begynn med tallet 0 og deretter mobilnr. Trykk deretter MEDFL, og da skal telefonen være flyttet over. Test med å la noen ringe til din fasttelefon, og se at det da ringer på din mobil.

Om noen får feil når de trykker MEDFL siste gang, ta kontakt med itavdelingen på telefon 56 15 82 00.

Hvis du allerede har forlatt arbeidsplassen, allier deg med en som fortsatt er på kontoret og få kollegaen til å aktivere medflytt/fraværsmarkering - så yter vi våre felles innbyggere god service!