Tips til våre hjemmekontorarbeidende - ergonomi

Finn en rytme og struktur på den nye hverdagen. Stå opp som til en vanlig arbeidshverdag, være bevisst på når det er arbeidstid, og når man har fri.

  • Gjør dine «vanlig» rutiner. Sett på vekkeklokken, stå opp.
  • Finn et sted og rutine for hjemmekontoret
  • Fjern elementer som kan forstyrre deg, multi-tasking er oppskrytt (tv, mobil osv.)
  • Ta deg lunsj som vanlig. Gå vekk fra plassen du arbeider, ta deg en spasertur
  • Når arbeidsdagen er slutt - så er den slutt, ikke sjekk e-post osv i tide og utide.
  • Sørg for å legge inn tid til litt fysisk aktivitet
  • Uten reisetid har vi litt ekstra tid til å ta vare på hverandre - bruk tiden godt.

 

Det er viktig med avbrekk og fysisk aktivitet

Om man blir sittende inne blir dagene fort lange. Energien samler seg opp og det går utover humøret, konsentrasjon og nattesøvn. Det finnes mange typer fysisk aktivitet man kan gjøre uten å utsette seg selv for smittefare.

Husk: Unngå fysisk kontakt og hold minst 1 meter avstand. God hosteetikette og vask hendene ofte. 

 

Tøy og bøy 

Medfører hjemmekontor at du sitter mye stille i løpet av arbeidsdagen så ta dere en rask treningsøkt på 10 minutter for å få opp blodsirkulasjonen og ta vare på både kropp og sjel!

Frisklivssentralen Askøy har laget noen supre videoer med øvelser du kan gjøre på hjemmekontoret: Se video

 

Back to top