Askøy kommune har stram økonomi, men fikk i likhet med mange andre kommuner et godt økonomisk resultat i 2016. Driftsoverskuddet ble på 75,2 millioner kroner, og utgjorde 3,8 % av årets driftsinntekter. Etter avsetninger ble det regnskapsmessige overskuddet på 45,0 millioner kroner. Det gode resultatet var hovedsakelig en konsekvens av ekstraordinært høye skatteinntekter for landet på grunn av omlegging av reglene for beskatning av utbytte. Det var derfor mulig å bygge opp reservene i større grad enn budsjettert. Justert budsjett for 2017 tilsier et netto driftsresultat i balanse, og rådmannen legger også for 2018 fram et budsjettforslag i balanse.
Styring av låneveksten gjennom å overholde handlingsregelen for gjeldsvekst på ikke-selvfinansierte investeringer videreføres. Økonomiplanen innebærer fortsatt store, lånefinansierte investeringer, men på et mer moderat nivå enn tidligere. Det vil fortsatt være behov for å overføre mer penger fra driften til å betjene lånegjelden, selv om renten fortsatt blir omtrent på dagens nivå.
Inntekter fra eiendomsskatt har gitt mulighet for å styrke tjenestetilbudet i form av økt grunnbemanning i skoler og barnehager, og betydelig økt vedlikehold av skolebyggene.
Budsjettet som legges fram er likevel stramt. Det er ikke funnet plass til tiltak som er vurdert som sterkt ønsket styrking, og det er innarbeidet betydelige innsparinger knyttet til omstillingen i pleie og omsorgstjenestene.
Rådmannen presenterer i dette dokumentet en økonomiplan som i hovedsak er basert på gjeldende politiske vedtak og økonomiplan, og innenfor rammene som handlingsregelen setter for 4-årsperioden sett under ett. Det er også tatt hensyn til hva som er praktisk gjennomførbar byggetid. Ved utgangen av 2017 blir kommunens samlede gjeld på 3,0 milliarder. Selvfinansierende gjeld inklusiv formidlingslån og forskutteringer står for cirka 48 % av denne. Av samlede renter og avdrag i 2018 vil omtrent 110 millioner kroner knytte seg til ikke-selvfinansierende investeringer. Dette utgjør 6,6 % av de frie disponible inntektene. Målt i forhold til de frie disponible inntektene, viser gjelden knyttet til ikke-selv-finansierende investeringer et forholdstall på 0,97 ved utgangen av 2017.
I henhold til tidligere vedtatt økonomiplan 2016 - 2019 ble det lagt inn en årlig avsetning til å sikre fremtidig handlefrihet på minst 0,5 % av de frie inntektene til disposisjonsfond. Denne er videreført i økonomiplanperioden 2018 - 2021.
Kommunen har et lavt skattenivå. Per september 2017 er skatteinngangen på 83,8 % av landsgjennomsnittet. Tilsvarende tall for 2016 var på 84,8 %. Når det tas hensyn til samlede inntekter justert for utgiftsbehov, hadde Askøy i 2016 den nest laveste inntekten per innbygger i hele Hordaland. Os er for øvrig ikke helt sammenlignbart på grunn av forsøksordningen om statlig finansiering av omsorgstjenester.
Kommune | Ordinær skatt og ramme-tilskudd | Eiendoms-skatt bolig og fritid | Annen eiendoms-skatt | Konsesjons-avgift og naturskatt | Totale frie inntekter | Indeks utgifts-behov | Totale frie inntekter justert for utgiftsbehov | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Topp 5 | Eidfjord | 51 301 | 0 | 53 501 | 38 362 | 143 163 | 1.271 | 112 616 |
Modalen | 71 188 | 0 | 56 577 | 51 940 | 179 705 | 1.973 | 91 068 | |
Øygarden | 53 441 | 0 | 30 697 | 0 | 84 138 | 1.057 | 79 606 | |
Odda | 51 083 | 0 | 11 395 | 8 443 | 70 921 | 1.052 | 67 424 | |
Masfjorden | 65 280 | 0 | 13 634 | 8 151 | 87 065 | 1.349 | 64 520 | |
Bergen | 49 834 | 1 946 | 812 | 0 | 52 592 | 0,947 | 55 542 | |
Bunn 5 | Osterøy | 51 090 | 1 668 | 601 | 78 | 53 437 | 1.027 | 52 028 |
Fjell | 51 572 | 1 459 | 52 | 0 | 53 083 | 1.036 | 51 260 | |
Sund | 48 359 | 0 | 213 | 0 | 48 572 | 0,963 | 50 428 | |
Askøy | 50 369 | 0 | 87 | 0 | 50 456 | 1.009 | 49 989 | |
Os | 43 972 | 0 | 0 | 0 | 43 972 | 0,984 | 44 683 |
Artikkelen tilhører rådmannens forslag til budsjett 2018, handlingsprogram og økonomiplan 2019 til 2021