Bilde av Torstein Olsen

Askøy kommunes kulturpris «Kipekjerringa 2022» gis til Torstein Olsen. Årets kulturstipend går til cheerleader Kanraya Mæland og forfatter Ragnhild Tangen.

Kulturprisen deles ut av Utvalg for Oppvekst og Levekår i samarbeid med enhet for Kultur, idrett og næring. Juryen sier følgende i sin begrunnelse:

Torstein Olsen er et Kulturmenneske med stor K. Kultur har vært hans store lidenskap gjennom hele livet, og det er mange askøyværinger som har blitt inspirert av det brennende engasjementet hans og de mange gode ideene. Torstein har særlig gjort en stor innsats gjennom Kulturlogens arbeid, både som leder og medlem av styret i mange år og som konsertarrangør. Han har vært en svært viktig pådriver i arbeidet med å få ferdigstilt Fargeriet i Strusshamn, og hundrevis av dugnadstimer er lagt ned for å gjøre lokalet i stand. Torstein har en egenskap som mange frivillige har: De gir aldri opp når de har bestemt seg for noe.

Utvalg for Oppvekst og Levekår har også vedtatt å dele ut to kulturstipend for 2022.

Det ene går til Kanraya Mæland. Kanraya er en av de dyktigste utøverne innen cheerleading i Norge. Hun har oppnådd gode resultater både i NM og VM for klubblag. Nylig deltok hun også på Norges første lag i et student-VM. Cheerleading er en liten sport på Askøy, men desto mer imponerende er det at Kanraya har lykkes så godt både nasjonalt og internasjonalt.

Det andre stipendet tildeles Ragnhild Tangen. Ragnhild har skrevet bok om en av Askøys virkelige pionerer. Margot Sollesnes var den første kommunale hjelpepleieren i Askøy og var en foregangskvinne i arbeidet med å gi askøyværingene en god hjemmetjeneste. Gjennom Ragnhilds bok får leserne et svært interessant innblikk i Margots kamp for de eldre og syke, både som ansatt, politiker og fagforeningsleder. Ragnhilds arbeid er også av stor lokalhistorisk verdi og dokumenterer utviklingen av helsevesenet på Askøy i en viktig tidsperiode.
Hvert stipend er på 20 000 kroner.

Kulturprisen og stipendene blir delt ut på Prisgallaen i Fargeriet, torsdag 20. april.