Gradvis gjenåpning av kulturskolen

pexels photo 761963 Kulturskolen

Askøy kulturskole begynner fra mandag 18. mai med en gradvis gjenåpning av fysisk undervisning.

I første omgang vil aktivitet som foregår eller kan legges til Kleppestø Ungdomsskole kunne gjenåpne, og det jobbes med planer for å gjenoppta undervisning som   foregår på de andre skolene i kommunen.

•   De ansatte i kulturskolen har de siste ukene gjort et nøye arbeid for å utvikle smittevernsrutiner for kulturskolen i tråd med nasjonale retningslinjer, forteller kulturskolerektor Egil Magnussen. - Vi har tatt utgangspunkt i Veileder om smittevern for kulturskolen, skrevet av Norsk Kulturskoleråd, og er nå trygge på at vi har gode rutiner for en trygg gjenåpning av kulturskolen.

Smittevernsrutiner for Askøy kulturskole er i dag sendt ut til alle kulturskolens elever. Konkret plan for det enkelte fag, vil elevene få tilsendt i løpet av de nærmeste dagene fra sin lærer.

• For å være sikre på at vi til enhver tid kan overholde alle retningslinjer for smittevern, vil det for en del elever kunne bli endringer i undervisningsrom, gruppestørrelser og lignende. Det er viktig for oss at alle skal oppleve at det er trygt å vende tilbake til kulturskolen igjen, forteller rådgiver i kulturskolen, Marius Fevang Thorstensen. -For elever som har behov for det, kan det gis tilbud om fortsatt digital undervisning. Da må man ta direkte kontakt med sin lærer for å lage en avtale. Men vi vil gjerne understreke at retningslinjene vi nå følger både for organisering og renhold skal gjøre det trygt å kunne vende tilbake til undervisningslokalene.

I perioden kulturskolen har vært stengt for vanlig undervisning, har både elever og lærere måtte finne nye måter å jobbe på.

• Jeg er mektig imponert over innsatsen og tilpasningsdyktigheten som både elever, foreldre og lærere har vist i denne perioden, sier Egil Magnussen. – Samtidig er det jo slik at opplæring i kunst- og kulturfag er aller best når man kan sitte i samme rom. Derfor er vi glade for at vi nå kan begynne på en gjenåpning.

Her finner du  pdf Smittevernsrutiner for Askøy kulturskole (803 KB)