Illustrasjonsbilde fra treningsvideo

For et par uker siden satt Frisklivssentralen Askøy rekord for antall deltakere på digitaltrening for «Alder ingen hindring 67+».

I sin egen stue har de funnet frem pc og nettbrett, logget på og trent sammen med Frisklivssentralen.

- Når vi endelig kan møtes igjen for utetrening, stiller de glade og motiverte, sier spesialfysioterapeut Frisklivssentralen, Anita Svarstad Greenland.

Bremser eldrebølgen

Disse eldre har trent hardt og godt, og samtidig gjort en innsats for egen helse og for landets folkehelse. For det sies at eldrebølgen står for døren.

I regjeringens perspektivmelding kommer det frem at vi vil trenge opptil 110.000 flere årsverk innen helse og omsorg i 2035 for å møte behovet denne eldrebølgen vil føre med seg. Finansministeren Jan Tore Sanner understreker at dette i seg selv ikke vil løse hele utfordringen, det krever også at det tas grep for å styrke folkehelsen. Han sier «Vi må forebygge bedre. Gjennom bedre folkehelse så vil også behovet for omsorgstjenester og helsetjenester bli mindre» (fra BT 11.02.21).

Handler om å leve gode liv

- Det kan ikke bare handle om økonomi og det å lette trykket på helsetjenesten. Det handler også om at de eldre skal kunne leve gode liv med muligheten til å gjøre det som betyr noe for dem.

Det handler om at de eldre ikke skal kjenne på ensomhet eller at de ikke mestrer oppgavene i sin hverdag. Da må de eldre også gjøre en egeninnsats.

Digital trening - med mestring

Frisklivssentralen Askøy har en trening som eldre, «Alder ingen hindring 67+». I løpet av covid-19-perioden har de omstilt seg fra å møte til tur og trening til å finne fram datamaskinen og logge inn til trening via Teams.

- Disse eldre, som hver uke gir et par timer av sin tid til aktivitet for å bli litt sterkere, litt mer stødig, litt mindre ensomme, bærer ansvaret for egen helse ved å gjøre det de kan for å redusere utfordringene som kan komme med aldringsprosessen.

Dette er innbyggere som er forbilder for sin egen generasjon og de som er yngre. Flere burde gjøre nettopp som dem: være i aktivitet, gjerne i godt selskap med andre, i minst 150 minutter hver uke. Vanskeligere trenger det ikke å være!

- Det er slik jeg vil møte min alderdom. Hva med deg?


Sitter du mye stille på kontoret?

Det er mange som har hjemmekontor nå. Uansett om du sitter hjemme eller er på kontoret på jobben, så blir det ofte for mye stillesitting. Her er gode treningstips til litt tøy og bøy i kontorhverdagen:

Back to top